حافظه پنهان یا cache چیست؟
کامپیوتر برای همه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
حافظه پنهان یا cache چیست؟
نویسنده: [صیاد یعقوبی دولق] در تاریخ: [سه شنبه 6 فروردين 1392] [1:42]

هرگاه درکامپیوتر شما برنامه ای بخواهد اجراشود از هارد دیسک فراخوانی شده ودر رم قرار میگیرد زیرا سرعت CPU بسیاربالاست وخواندن مستقیم اطلاعات از هارد که سرعت بسیارکمتری دارد سبب کندی کامپیوتر می شود. اما حافظه Ram با این که سرعت زیادی دارد قادر به هماهنگی کامل با سرعت CPU نیست به همین علت به واحد هایی از حافظه نیاز است که سرعتی بالاترداشته باشد و رابط بین Ram و CPU باشد.

به همین دلیل درکامپیوتر ها واحد های پرسرعتی ازحافظه تعبیه شد که حافظه پنهان یا Cache نامیده می شود . به این صورت که CPU هنگام نیاز به اطلاعات برای پردازش ابتدا اطلاعات را ازCache فراخوانی می کند ودرصورت نبود اطلاعات مورد نیازاطلاعات از Ram که سرعت پایین تری دارد فراخوانی میشود.

این حافظه ها از لحاظ قیمت بسیار گرانند و CPU هاهرچه کش بیشتری داشته باشند معمولا قیمت بالاتری دارند. شرکت INTEL دراین زمینه از رقیب خود AMD سبقت گرفته است و در بررسی نمونه های معادل پردازنده های دوشرکت ,  پردازنده های INTEL دارای کش بیشتری است, واین عامل باعث بالارفتن کارایی و بازدهی پردازنده های اینتل نسبت به AMD شده است.

 


 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: آموزش، ،